TVR 2 vă propune să urmăriţi şi duminică, 14 iunie, de-a lungul întregii zile, filme româneşti de excepţie: „Alo, aterizează străbunica!” , „Matei, copil miner” şi „Hotel de lux” .
Trei filme vă fac ziua de duminică, la TVR 2, mai interesantă: două dintre ele au metafore apăsătoare, dar vă invităm şi la o comedie, despre ajutorul dat la nevoie unui cuplu de o străbunică modernă.
Alo, aterizează străbunica!, la ora 14:10
Comedia lui Nicolae Corjos adună o distribuţie pusă pe fapte mari, aşa cum cere şi subiectul filmului: Sebastian Papaiani, Mimi Enăceanu, Adela Mărculescu, Tamara Buciuceanu-Botez, Ileana Stana Ionescu, Adina Popescu, Nicu Constantin, Coca Andronescu, Julieta Szönyi desfac încâlcita criză conjugală a lui Romeo şi a Julietei lui. Ei au trei copii şi sunt obosiţi de rutina matrimonială. Când Romeo este tentat să derapeze în decorul adulterului, intervine străbunica modernă: face sport, călătoreşte cu avionul, e fermă şi inteligentă şi, mai ales, îi iubeşte pe tinerii căsătoriţi derutaţi. Iar totul va fi bine când se termină cu bine!
Matei, copil miner, ora 20:10
Filmul este o coproducţie România-Germania-Franţa, realizat în 2013, în regia Alexandrei Gulea. Actorii principali sunt Alexandru Czuli şi Remus Mărginean.
Matei locuieşte cu bunicul său într-o regiune minieră din România. Părinţii lui au plecat să lucreze în Italia. Între bunic şi copil se formează o relaţie foarte strânsă, dar, în urma unui incident la şcoală, Matei este exmatriculat. Bunicul reacţionează violent şi încrederea lor reciprocă este distrusă, iar Matei fuge de acasă.
Scenariul îi aparţine tot Alexandrei Gulea, iar imaginea este semnată de Reinhold Vorschneider. „Matei, copil miner” a câştigat premiul Lino Micciché la Festivalul Noului Cinema de la Pesaro.
Este debutul în lungmetraj al regizoarei care a mai realizat scurtmetraje şi filme documentare.
Radu F. Alexandru scria în 2013 în „Revista 22" despre acest film: „Cercurile sunt închise în viețile oamenilor din Valea Jiului și cu șanse minime de salvare. Bunicul lui Matei, astăzi o umbră după anii îndelungi petrecuți în mină, încearcă să suplinească atât cât poate familia din care s-a ales praful... Matei, învins de sentimentul copleșitor al abandonului, nu-și găsește locul într-o clasă școlară; pleacă într-o călătorie inițiatică, ajunge și rătăcește câteva zile printr-un București ce are mai curând aerul unei necropole decât al unei capitale europene; se urcă în tren și se întoarce definitiv învins în locul în care îi este sortit să-și ducă zilele. Matei, copil miner este mai mult decât titlul filmului: este o profeție. S-a născut și îi este dat să meargă pe urmele unei vieți în care soarele, lumina, în general, sunt bucurii la care se aspiră”.
Hotel de lux, ora 22:10
Filmul lui Dan Piţa a fost recompensat în 1992 cu Leul de Argint, la Festivalul de la Veneţia. În distribuţie îi întâlnim pe Valentin Popescu, Ştefan Iordache, Irina Petrescu. Alex, un tânăr şef de sală, încearcă să împrospăteze aerul din restaurantul unui hotel, în saloanele căruia îşi târăsc existenţa personalități ale unei lumi apuse. Însă iniţiativele lui trezesc împotrivirea tuturor. Alex află că este fiul nelegitim al patronului tiran şi descoperă ţesătura de minciuni care domină viaţa din hotel.
„Ceea ce m-a preocupat la Hotel de lux a fost să pun individul în raport cu societatea, cu lumea...Acest film este o demonstrație despre cât de facilă este puterea, căci ea se bazează pe un aparat pus la punct, pe care, dacă cineva știe să-l deșurubeze, acesta se destramă”, spune Dan Pița, citat de revista online a Uniunii Cineaştilor din România, aarc.ro (foto: aarc.ro).