Seria filmelor alb-negru de la TVR 2 aduce în această săptămână pelicule care au făcut istorie, ca „Mumia”, „Omul invizibil”, „Cadoul de nuntă” sau „Maigret şi gangsterii”. De luni până vineri, de la ora 16:10.
Luni, 14 septembrie: Omul invizibil (The Invisible Man, SUA, 1933)
Realizat în 1933 de James Whale, „The Invisible man” este ecranizarea romanului cu acelaşi nume de H.G Wells şi este considerat drept unul dintre cele mai bune filme ale genului.
Un străin misterios, cu faţa acoperită de bandaje şi cu ochelari fumurii la ochi, închiriază o cameră la un han din orăşelul englezesc Ipping, cerând să nu fie deranjat. Bărbatul se ascunde de ochii lumii, până în ziua în care menajera intră pe neaşteptate în camera lui şi descoperă îngrozită că ciudatul chiriaş pare să n-aibă cap! De fapt, străinul este un genial om de ştiinţă pe nume Jack Griffin (Claude Rains), care a reuşit să inventeze în laborator formula invizibilităţii corpului uman. Însă experimentul îl transformă pe Griffin într-un individ periculos şi lacom de putere.
Bazat pe romanul scriitorului H.G. Wells din 1897, „Omul invizibil” este regizat de James Whale, un titan al cinematografiei horror, el fiind şi cel care a realizat „Frankenstein” (1931), „The Old Dark House” (1932), şi „Bride of Frankenstein” (1935). La vreme respectivă, the New York Times spunea despre „Omul invizibil” că este cel mai bun film al casei Universal pictures după premiera peliculei Frankenstein, iar Institutul de Film American a inclus opera lui Whale în „100 cele mai bune filme Thriller” şi „q10 cele mai bune SF”. De asemenea, Whale a primit Premiul Special la Festivalul de Film de la Veneţia.
Marţi, 15 septembrie: Cadoul de nuntă (Wedding Present, SUA, 1936)
Charlie Mason, reporter ambiţios, formează o echipă perfectă cu Rusty Fleming, care-i este şi logodnică. Împreună, cei doi fac cele mai îndrăzneţe şi neconvenţionale anchete jurnalistice. Promovat pe neaşteptate redactor-şef, Charlie se transformă într-un birocrat tiranic şi scorţos, iar Rusty, dezamăgită, contramandează nunta, provocându-l să se gândească serios la viitorul lui.
Partenera lui Cary Grant este Joan Bennett, cunoscută pentru rolurile de femme fatale din filmele noir ale epocii. Printre cele mai cunoscute filme în care a jucat se numără The Woman in the Window (1944) și Scarlet Street (1945).
Miercuri, 16 septembrie: Mumia (The Mummy, SUA, 1932)
Filmul alb-negru „The Mummy” (SUA, 1932) este considerat un clasic al genului horror şi a reprezentat sursa de inspiraţie pentru multe alte producţii cinematografice cu aceeaşi temă. Regia este semnată de Karl Freund, „părintele” unor filme-cult precum „Metropolis” (1927), „Dracula” (1931, cu Bela Lugosi) şi serialul de televiziune „I Love Lucy” (1951-1957).
Membrii unei expediţii arheologice în Egipt descoperă mormântul înaltului preot Imhotep, ucis în urmă cu trei mii de ani din pricina unei iubiri interzise. Unul dintre arheologi citeşte cu glas tare un papirus misterios găsit în mormânt; mumia revine la viaţă şi porneşte în căutarea reîncarnării moderne a prinţesei lui egiptene adorate.
În distribuţia filmului îl găsim pe Boris Karloff, unul dintre cei mai mari actori ai genului horror. Printre cele mai cunoscute roluri ale sale a fost Frankenstein, jucat în trei filme de-a lungul anilor 30 („Frankenstein”- 1931, „Bride of Frankenstein” – 1935 şi „Son of Frankenstein” - 1939). Alături de Boris, în „Mumia” mai joacă Zita Johann şi David Manners, un alt actor cunoscut pentru rolul din „Dracula” lui Karl Freund.
Joi, 17 septembrie: Maigret şi gangsterii (Maigret voit rouge, Franţa, 1963)
La Paris, un necunoscut este atacat dintr-o maşină, dar victima dispare înainte de sosirea poliţiei. Comisarul Maigret şi inspectorul Lognon urmează pistele oferite de martori şi descoperă că agresorii sunt un grup de gangsteri americani periculoşi, veniţi la Paris pentru o reglare de conturi.
Jean Gabin este un mit al cinematografiei franceze, care, de-a lungul carierei sale, a jucat în filme ca „Pépé le Moko” (1937), „La grande illusion” (1937), „Le Quai des brumes” (1938), „La bête humaine” (1938) sau „Le jour se lève” .
„Între 1930-1976, starul francez Jean Gabin a construit o imagine fără paralel pe ecran, care a îmbinat destinul tragic al unui erou din clasa muncitoare cu şarmul aspru al unui naş din lumea subterană”, scria the National Film Theatre din Marea Britanie.
Vineri, 18 septembrie: Lege şi ordine (Law and Order, SUA, 1932)
Îndreptându-se spre vest, fostul om al legii Frame Johnson şi trei prieteni ai săi ajung în Tombstone, un oraş în care legea o fac fraţii Northrup. Cunoscându-i faima, consiliul orăşenesc decide să-i ofere postul de şerif, dar Johnson nu acceptă insigna decât după ce se convinge de ticăloşia celor trei fraţi.
Filmul regizat de Edward L. Cahn este considerat unul dintre cele mai bune western-uri timpurii din cinematografia americană. Walter Huston, (tatăl cunoscutului regizor John Huston şi viitorul bunic al actriţei Anjelica Huston) actorul care îl joacă pe Frame Johnson, s-a bucurat de foarte mult succes mai ales în perioada pre-code a cinematografiei americane (o perioadă în care nu exista niciun organism care să verifice şi cenzureze filmele).