Seria „Filmul de artă” a continuat, în această săptămână, la TVR cu „Imposibila uşurătate a fiinţei” (The unbearable lightness of being) din 1988, regizată de Philip Kaufman, după romanul cu acelaşi nume al lui Milan Kundera. De la ora 23:10, la TVR 2.
În timp ce primăvara pragheză 1968 schimbă istoria şi tancurile sovietice invadează Cehoslovacia, doctorul Tomas, chirurg strălucit şi mare cuceritor, e împărţit între două femei foarte diferite, dar la fel de fascinante: artista Sabina şi chelneriţa Tereza. Însă boemul „menage a trois” nu va reuşi să plutească deasupra turbulenţelor sociale şi politice care-şi lasă amprenta şi asupra ţării, şi asupra sufletelor care o locuiesc.
Despre „Imposibila uşurătate a fiinţei”, criticii de la Rotten Tomatoes spun că este printre puţinele ecranizări reuşite ale unui roman, iar The New York Times îi recunoştea autenticitea şi „frumuseţea” peliculei, spunând că „e literal, fără măcar să fie literar”.
Deşi este regizat de un american (Philip Kaufman), distribuţia filmului poate fi descrisă ca fiind mai degrabă europeană. Doctorul Tomas este interpretat de britanicul Daniel Day-Lewis, deţinător a trei premii Oscar pentru cel mai bun actor în rol principal , fiind şi singurul actor care are o astfel de performanţă.
Pentru Juliette Binoche, pelicula lui Kaufman a fost cea care i-a adus succesul la nivel internaţional. Actriţă, dansatoare şi scriitoare, Juliette a mai jucat în filme ca „The English Patient” – pentru care a primit un premiu Oscar şi unul BAFTA pentru cea mai bună actriţă în rol secundar -, „Chocolat” sau „Three Colors: Blue”.
„Imposibila uşurătate a fiinţei” a fost nominalizat la premiile Oscar (1989) pentru cea mai bună imagine şi cel mai bun scenariu, la premiul BAFTA pentru cel mai bun scenariu şi Premiul Independent Spirit pentru cea mai bună imagine. Institutul de Film American l-a inclus in clasamentul 100 cele mai bune filme de dragoste din cinematografia americană.
De altfel, filmul de luni, 16 februarie, a fost precedat de o intervenție a criticului și profesorului de film Laurențiu Damian. El consideră că „filmul de artă şi de autor este acel cinema de elită, încărcat de sens şi semnificaţii în care valoarea conceptului dramaturgic se îmbină cu poetica marilor autori de film. Un cinema pe care îl gândeşti, un cinema cu secvenţe care te obsedează multă vreme, un cinema în care recunoşti autori de geniu: Michelangelo Antonioni, Federico Fellini, Akira Kurosawa, Kim Ki Duk, Lars von Trier, Hou Hsiao Hsien, Ingmar Bergman, Andrei Tarkovski, Orson Welles, Margarethe von Trotta”.