Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES
„Hotelul de un milion de dolari”, excentricul film al lui Wenders şi Bono
Miercuri, 16 Martie 2016
Seria „Filmul de artă” aduce în această sâmbătă, 19 martie, rezultatul unei colaborări speciale între Wim Wenders, Mel Gibson şi Bono, de la U2. „Million dollar hotel” începe de la 22:10, cu o prezentare de criticul Laurenţiu Damian.

Mel Gibson, Milla Jovovich, caporalul Upham din „Salvaţi-l pe soldatul Ryan” şi a poveste creată de solistul U2, Bono. Acestea-s ingredientele unui film, a cărui acţiune se petrece în LA, în viitorul apropiat şi care seamănă cu un science fiction mainstream. Însă, spune Bob Graham de la San Francisco Chronicle, vorbim de Wim Wenders, iar filmul „este o excentricitate reală, ce aduce a cinematograf de artă european, decât a Blade Runner”.

Agentul FBI Skinner este trimis să investigheze o moarte suspectă la hotelul „de un milion de dolari”, unde descoperă că în clădire sălăşluieşte o pleiadă de indivizi ciudaţi şi rataţi: o femeie care pretinde că este logodnica unui cunoscut interpret de muzică rock, un tip care încearcă să facă bani vânzând picturile abstracte ale unui artist mort, o prostituată pasionată de literatură şi un pretins muzician care se jură cu înverşunare că este cel de-al cincilea Beatles.

În scurt timp se dovedeşte însă că şi agentul federal Skinner este în felul lui un ciudat: s-a născut cu un al treilea braţ care i-a fost îndepărtat chirurgical de pe spinare.

Filmul lui Wim Wenders a câştigat Premiul Juriului/ Ursul de Argint şi a fost nominalizat şi la Ursul de Aur în cadrul Festivalului de Film de la Berlin, în 2000; însă reacţiile criticilor şi spectatorilor au fost diferite. Prea multe puncte vagi care nu se leagă sau „romantismul întâlneşte drama metafizică”?

Şi regizorul a fost contrariat de aceste reacţii; într-un interviu pentru Indie Wire, spunea că „ştiu oameni care spuneau că-i cel mai frumos lucru pe care l-au văzut de multă vreme. Nu sunt sigur de ce acest film a polarizat opiniile atât de mult. În Anglia, a fost rapid bombardat, a dispărut după o săptămână şi nu am avut o singură recenzie bună. În Italia, a încasat mai mult decât orice alt film european din ultimii ani şiă lăsat în urmă mari producţii americane”.

„Este o percepţie. Filmul nu este cinic. Iar asta merge împotriva mentalităţii englezeşti care, în acest moment, este profund cinică. Nu spun că-i ceva rău în acest lucru, produce lucrui grozave. Dar în această clipă, acest acest film, compus de un irlandez, (să fi văzut cronicile, dădeau de pământ cu Bono, de parcă n-ar mai exista ziua de mâine), polarizează pentru că este un basm inocent spus în mijlocul Iadului, fără pic de cinism”, adăuga Wenders.

***

În fiecare săptămână, TVR 2 aduce Filmul de artă: un adevărat regal cinematografic, unde vom putea urmări filme cu un palmares impresionant la festivalurile de gen din lume, producţii cu mari distribuţii, mari regizori. În plus, regizorul Laurenţiu Damian vine, la fiecare ediţie, cu câte o scurtă prezentare a fiecărei producţii.

De altfel, filmul de sâmbătă, 19 martie, este precedat de o intervenție a criticului și profesorului de film Laurențiu Damian. El consideră că „filmul de artă şi de autor este acel cinema de elită, încărcat de sens şi semnificaţii în care valoarea conceptului dramaturgic se îmbină cu poetica marilor autori de film. Un cinema pe care îl gândeşti, un cinema cu secvenţe care te obsedează multă vreme, un cinema în care recunoşti autori de geniu: Michelangelo Antonioni, Federico Fellini, Akira Kurosawa, Kim Ki Duk, Lars von Trier, Hou Hsiao Hsien, Ingmar Bergman, Andrei Tarkovski, Orson Welles, Margarethe von Trotta”.