Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES
Seria „Filmul de artă” vă aduce realismul magic al cinematografiei francofone
Luni, 13 Iulie 2015
Despre filmul „Un soir, un train” din 1968 se spune că este cea mai bună operă a belgianului André Delvaux şi că este lung metrajul reprezentativ al realismului magic din anii ’ 60.  Luni, 13 iulie, de la 23:10, îl puteţi urmări pe TVR 2.

Acaparat de cariera sa universitară, Mathieu acordă mai puţină importanţă vieţii sale de cuplu alături de Anne, o scenografă de teatru. Într-o după-amiază de toamnă, o serie de evenimente aparent anodine îl determină pe bărbat să-şi pună întrebări neliniştitoare.

După o dispută pornind de la întrebarea dacă omul poate să-şi controleze propria moralitate, Anne şi Mathieu iau trenul pentru a ajunge la un congres. După ce Mathieu aţipeşte, îşi dă seama că Anne a dispărut. Trenul se opreşte în mijlocul pustietăţii, unde Mathieu porneşte într-o călătorie de recunoaştere prin cel mai apropiat sat, alături de doi bărbaţi.

Cadrele de la începutul filmului cu peisajul în ceaţă şi înghetat al Flandrei simbolizează relaţia distantă care s-a format între cei doi parteneri, incapacitatea de-a comunica devenind astfel una dintre temele peliculei.

Regizorul André Delvaux este văzut drept fondatorul cinematografiei belgiene. Născut în 1926, el a studiat filosofia germană şi a urmat cursurile Conservatorului Regal din Belgia. Cariera în cinematografie a început-o odată cu o miniserie biografică despre Federico Fellini, iar printre cele mai cunoscute filme  ale sale se află „L'Homme au crâne rasé” (1965), „Femme entre chien et loup” (1979) sau „Benvenuta” (1983).

În „Într-o seară, un tren” (Un soir, un train), rolurile principale sunt interpretate de Yves Montand şi Anouk Aimee.

De altfel, filmul de luni, 13 iulie, este precedat de o intervenție a criticului și profesorului de film Laurențiu Damian. El consideră că „filmul de artă şi de autor este acel cinema de elită, încărcat de sens şi semnificaţii în care valoarea conceptului dramaturgic se îmbină cu poetica marilor autori de film. Un cinema pe care îl gândeşti, un cinema cu secvenţe care te obsedează multă vreme, un cinema în care recunoşti autori de geniu: Michelangelo Antonioni, Federico Fellini, Akira Kurosawa, Kim Ki Duk, Lars von Trier,  Hou Hsiao Hsien, Ingmar Bergman, Andrei Tarkovski, Orson Welles, Margarethe von Trotta”.