loader
Foto

Galerie foto

Norman Manea: „Nu suport morga celebrităţii şi a gloriei. Sunt efemere”

Sâmbătă, 28 mai, Daniela Zeca Buzura v-a aşteptat la o nouă ediţie Mic Dejun cu un Campion, în care am vorbit despre România şi românism, scriitură, America şi viaţa din exil, cu scriitorul Norman Manea. De la 9:30, la TVR 2 şi 13:00, la TVR HD.

 

Daniela Zeca Buzura
Mic dejun cu un campion

Ediția este disponibilă online pe TVR+.

„Ce urmează a doua zi după succes? Firescul” – pare să spună Norman Manea. „Numai aşa te poţi salva ca om şi ca artist”. Din lecturile mele recente din cărţile sale, privirea mi s-a oprit întâmplător pe un rând de care nu mă mai puteam dezlipi: „Dacă vrei neapărat să-ţi bombezi pieptul şi să spui, da! eu sunt mândru că sunt român, e pueril. Nu ai ales să fii român. Mai mult ar fi, să faci să fie cât mai bine în România”. La Mic dejun cu un campion am avut bucuria să accepte invitaţia noastră. „I-am citit cărţile, ne-am mai întâlnit de câteva ori dar, fără răgazul de a sta tihnit de vorbă”, adaugă Daniela Zeca Buzura, amfitrionul Mic Dejunului.

De data aceasta, sejurul său în România a durat ceva mai mult şi am avut prilejul de a-l invita la o cafea matinală de sâmbătă dimineaţa, pe terasă, la Cafe Verona. Trăgeam nădejde că va fi însorit şi cald, o zi frumoasă de mai dar, în momentul în care am început filmarea, a şi pornit să plouă cu deznădejde. N-a contat. De cum am strigat „Motor!”, răpăitul sacadat al ploii s-a amestecat cu amintirile domnului Norman Manea – destăinuiri despre copilărie, deportarea în Transnistria a întregii familii, reîntoarcerea din 1945, anii de studii de la Liceul Habsburgic din Suceava apoi de la Bucureşti, plecarea în Occident, la Berlin şi apoi în Statele Unite, activitatea de scriitor şi de dascăl, apoi... cei 80 de ani împliniţi care s-au petrecut repede. Mult prea repede.

De 20 de ani predă la Bart College unor studenţi veniţi din peste 30 de ţări ale lumii, diferiţi ca viaţă, mentalitate, moştenire culturală. „Mă feresc să fac evaluări colective”, spune el. În America, stilul de a preda este total diferit de cel din România. „America m-a obligat să mă revizuiesc!”, adaugă  scriitorul, spunând că în Statele Unite se poartă dezbaterea de idei, aportul personal, discuţia deschisă la ambele capete. Stilul colocvial, în care profesorul se centrează pe fiecare student în parte. „Îmi place familiaritatea dintre profesor şi studenţi, dar conţinutul discuţiei este unul foarte serios, documentat. Ce am înţeles treptat despre această generaţie, mai ales despre cea din America este că deşi par siguri pe ei, sunt foarte alintaţi şi au foarte multe probleme”.


Dar Norman Manea nu este numai în dascăl adorat de studenţii săi cât un scriitor de succes. Cărţile sale se epuizează în timp record. De aceea poate, la Sesiunea Aniversară de la Academia Română dedicată împlinirii a 80 de ani de viaţă, alături de soţie, prieteni, scriitori, artişti, oameni de presă, televiziuni, se afla şi un număr însemnat de editori din Germania, China, Brazilia, America, România, Franţa, gata de a semna contracte ferme pentru editarea sau reeditatea cărţilor sale. Şi, cu toate acestea, Norman Manea ne-a destăinuit cu un glas profund că „Nu suport morga celebrităţii şi a gloriei. Sunt efemere”.

„În profesia de scriitor am trecut prin anonimat”. La cei 50 de ani, în 1986, când a plecat în America era un scriitor activ dar, paradoxal, necunoscut la radio şi televiziune. Cărţile sale nu se promovau. Ca şi cum n-ar fi existat. „Am provocat admiraţii şi adversităţi foarte puternice”, iar asta l-a determinat să întoarcă foaia. Să plece, cu orice risc. Abia în străinătate s-a bucurat cu adevărat de succes. De public, de presă, de critică.

„România este ţara unde m-am născut. E premisa existenţei mele. N-o pot corecta. Ea suferă de un complex al nerecunoaşterii valorii. Traseul recunoaşterii mele a fost invers. Am primit Steaua României, dar recunoaşterea mea de aici, vine după cea din străinătate”, adaugă el.

A scris peste 20 de cărţi, traduse peste tot în lume. Un succes care poate asigura o stare de bine, un sentiment de împlinire. Cu toate acestea, de multe ori, gândurile sale sunt amare: „Oamenii şi-au creat dictaturile şi tot ei le-au demolat. Lumea de acum evoluează tot mai mult spre forme extreme. Exilul s-a banalizat. Era o formă de rezistenţă dar acum el nu mai există nicăieri”.

A venit la Bucureşti, unde s-a cazat la Capşa pentru că de acolo putea vedea peste drum, de la ferestra camerei sale, Hotelul Continental şi Calea Victoriei. Câte nostalgii, câte întâmplări! Mi s-a părut paradoxală şi mărturisirea pe care a făcut-o cu seninătate spre finalul întâlnirii noastre: „Nu am imaginaţie. Întotdeauna am pornit de la o amintire”. „Mi-l şi închipuiam”, spune Ileana Ploscaru Panait, producătoarea emisiunii,  „dând la o parte vălul perdelei de la fereastră urmărind forfota din stradă, lumina de pe faţadele clădirilor de vis-a-vis, parfumul străzii, un anume sunet, o anume umbră. Aşa că m-am străduit să găsesc câteva fragmente filmate în perimetrul de la Capşa din acei ani ai tinereţii sale, populaţi acum de amintiri răzleţe. Sper că, văzând imaginile acestea, să-i placă şi să ne mai împărtăşească şi altă dată noi gânduri despre vremuri trecute”.

În încheiere, invitatul Mic Dejunului din 28 mai, mărturiseşte că „senectutea este neverosimilă pentru că sunt un copil care a învăţat ceva din lecţia sa de viaţă’’.

***

„Dorim să mulţumim încă o dată partenerilor noştri, Librăriile Cărtureşti, unde, săptămână de săptămână, datorită filmărilor pe care le realizăm în Grădina Verona, le dăm peste cap programul de prânz. Şi nu se supără, ba, dimpotrivă, mai dau şi o mână de ajutor pentru a ne servi cu promptitudine o cafea aromată sau cele mai noi reţete de limonade. Un loc cu autentică tradiţie culturală unde oaspeţii emisiunii Mic Dejun se simt atât de bine”, spune Ileana Ploscaru Panait, producătoarea TVR al emisiunii.

***

Continuăm proiectul nostru de prezentare a câte unui artist plastic profesionist în Galeria Verona, în lipsa spaţiului de expunere de la galeria Simeza. Invitatul nostru de sâmbătă, 28 mai, este pictoriţa Irina Florescu.


Născută în 1972 la Bucureşti, Irina Florescu este absolventă a Universităţii de Arte Bucuresti,  clasa Prof. Florin Mitroi şi este membră a Uniunii Artiştilor Plastici din România, Secţia Pictură.

Din 1998 colaborează cu Teatrul Naţional Bucureşti cu accesorii pentru costumele din piesa „Regele şi cadavrul”, la diverse proiecte de publicitate (Dorna, Peugeot 307, Mitsubishi Colt, Citroen) şi de film TV (2007 - Props – „Die Deutschen”- film documentar, ZDF/Germania / 2005 – Props – „Les Roys Maudits”, TVFrance / 2004 – „Michelangelo” - film documentar, ZDF/Germania.

Irina Florescu a organizat până acum trei expoziţii personale: 2015 – „Vara dulce” (la Galeria ARCADE 24, în Bistriţa); 2005 – Wisbaden/Germania; 2003 – „Pictură şi Fotografie”, invitat Paolo Porto (Italia) (galeria „Simeza”, Bucureşti ).

Dintre expoziţiile de grup la care a participat selectăm: 2016 - UNTOLD, Galeria „Elite Art”, Bucureşti

2015 – „Salonul de iarnă”, Galeria Orizont,Bucureşti; 2014 – „Salvaţi Roşia Montană”, Palatul Şutu, Bucureşti, „Interferenţe Plastice”-Elite Art Gallery, Bucureşti; 2012 - Expoziţia de pictură pentru susţinerea Centrului de Îngrijiri Paleative „Sf. Nicolae” Arhiepiscopia Cluj Napoca; 2012 – „Femart’”, Centrul Artelor Vizuale, Căminul Artei, Bucureşti; 2011 – „Salonul de Primăvară”- Muzeul Ţăranului Român, Bucureşti;  2010 – „Dialog Vizual-Pictura-Sculptura”-Galeria Brâncuşi, Palatul Parlamentului, Bucureşti; 2010 – „Dialog Vizual - 7 pictoriţe”, Galeria Irecson, Bucureşti; 2009 – „Salonul de iarna”- Palatul Şutu, Bucureşti; 2009 – „Gestul Feminin”- Galeria Veroniki, Bucureşti; 2000 – „6”- Galeria Orizont, Bucureşti.

Premii:

2015 - Premiul Filialei de Pictură a Uniunii Artiştilor Plastici

2010 - Premiul II, Câmpina 24h

1997 - Premiul Special, Costineşti

1988 - Premiul I la Concursul pe Meserii, Timişoara

Burse:

2006 - Călătorie de studii – Balcic/Bulgaria acordată de Fundaţia “Arte e Artă”

1996 - Călătorie de studii – Veneţia/Italia prin Universitatea de Artă, Bucureşti

Lucrările Irinei Florescu se regăsesc în colecţii particulare din România, Germania, Italia, Franţa, Elveţia, U.S.A., Canada şi Japonia. Curatorii proiectului ’’Arta la ferestră’’ sunt Corina Duma şi Anca Boeriu, membri ai Uniunii Artiştilor Plastici din România.

***

Emisiunea este difuzată şi pe TVR HD (sâmbătă, 28 mai, ora 13:00), TVR Internaţional (marţi, 31 mai,  ora 16:00) şi TVR Moldova (sâmbătă, 4 iunie, ora 9:00)

 

8:00 Documentar 360°GEO

* Chartres, arta vitraliului (CHARTRES, L’ART DU VITRAIL, Franţa-Germania, 2020) Redifuzare

*Într-unul dintre ultimele centre franceze ale artei vitraliului, Chartres, ne întâlnim cu maeştri sticlari pasionaţi, care ţin în viaţă tradiţia acestei tehnici. Printre ei, Jacques Loire, care nu şi-a pierdut defel creativitatea la 80 de ani împliniţi.

Catedrala Notre-Dame din Chartres impresionează prin monumentalitate şi prin splendoarea vitraliilor, vechi de mai bine de 800 de ani. La poalele sale se mai află câteva ateliere de pictură pe sticlă, care se străduiesc să salveze un patrimoniu cultural inestimabil.

Realizator: Jean-Baptiste Mathieu

Redactor: Gabriela Onea

9:00 Puternici, impreuna (R)

Prezentator Liana Stanciu

Regizor Dan Manoliu

Producator Liana Daman

Jurnalisti Elena Cristescu, Dana Gutu, Luiza Caravasile, Andreea Baciu

(Reluare)
 
Despre mătuşi fabuloase şi secretele cafelei, la

Cele mai apreciate programe ale TVR 2 au pregătit ediţii în premieră. La „Istorii de bun gust”, fiecare poveste se leagă şi de un secret culinar. ...

Emisiuni speciale, In memoriam George Nicolescu, la TVR 2 şi TVR 3 | VIDEO

Televiziunea Română își exprimă regretul profund față de pierderea iubitului artist și îi aduce un sincer omagiu prin difuzarea unor programe ce ...

O comedie despre calvarul vieții de soldat, în ecranizarea romanului satiric „Buffalo Soldiers

Sâmbătă, 30 martie, de la ora 22.50, pe TVR2 și TVR+ puteți urmări filmul „Bişniţari în uniformă" (Buffalo soldiers – Marea Britanie, Germania, ...

 

#tvr2