loader

„Ion Marin nu comandă, ci invită, injectează orchestra cu îndemnul la perfecţiune”

Joi, 12 mai, invitatul Interviurilor „George Enescu” este Ion Marin, dirijorul prestigioasei London Symphony Orchestra, la ediţia din 2015 a Festivalului. Interviul a fost transmis de la ora 23:30, la TVR 2, TVR HD şi TVR+.

 

Marius Constantinescu
Interviurile Festivalului Enescu

Ediţia este disponibilă online pe TVR+.

Ion Marin este unul dintre puţinii dirijori care au reuşit să se impună atât în domeniul muzicii simfonice, cât şi în cel al operei. La 26 de ani (1986), după ce urmase cursurile Conservatorului Ciprian Porumbescu, Ion Marin părăsea România şi se stabilea la Viena. Şi-a continuat studiile la Mozarteum din Salzburg, iar în timpul conducerii lui Claudio Abbado, a devenit dirijor-rezident la Opera de Stat din Viena. În acest timp, Ion Marin a colaborat cu numeroşi artişti precum Luciano Pavarotti, Agnes Baltsa, Jose Carreras, Gundula Janowitz, Herman Prey, Nicolai Ghiaurov, Edita Gruberova, Giuseppe Taddei şi Mirella Freni.

De-a lungul carierei sale, Ion Marin a colaborat cu numeroase orchestre celebre din Europa, printre care amintim: Berliner Philharmoniker, Leipzig Gewandhaus, London Symphony, Staatskapelle Desden, Bayerischer Rundfunk, Philharmonia London, Orchestra della Santa Cecilia, Orchestre National de France, St Petersburg Philharmonic, Budapest Festival Orchestra sau Czech Philharmonic.

La ediţia din 2015 a Festivalului Internaţional „George Enescu”, Ion Marin a dirijat London Symphony Orchestra, iar în cele două concerte de la Sala Palatului au fost interpretate lucrări de Enescu, Ravel (Concertul pentru pian în Sol Major, cu pianistul Lars Vogt), Stravinsky şi Brahms (Dublul concert pentru vioară, violoncel şi orchestră, cu fraţii Capuçon).

„Şi dacă Enescu a fost şlefuit, Stravinsky a fost sculptat şi faţetat ca un basorelief de mare preţ. Nu ştiu cât timp a pregătit Ion Marin lucrarea împreună cu orchestra (dar o să îl întreb), cert este că a sunat ca şi când niciun detaliu nu ar fi fost lăsat pe dinafară. Cred (şi o să îl întreb şi asta) că a fost una dintre cele mai bune seri ale lui Ion Marin la Bucureşti. Spuneam în prezentarea televizată că Pasărea de foc este prefectă pentru a-i pune în lumină aplombul, avântul, alonja. Gestica largă, picturală, ţinuta semeaţă, unduirile romantice ale părului, mimica intens expresivă, imboldurile care sclipesc din ochii atât de vii – acestea sunt trăsăturile care schiţează portretul de văzut al dirijorului român. De auzit, însă, se aude o orchestră condusă cu mână de erou, ca un pur sânge nervos, care răspunde comenzilor cu promptitudine şi panaş”, spune jurnalistul Marius Constantinescu, realizatorul interviului.

Discografia lui Ion Marin cuprinde peste 40 de titluri, pe care le-a scos cu prestigioase case de producţie precum Deutsche Grammophone, Decca, EMI, Sony şi Philips. A fost nominalizat de trei ori la Premiile Grammy, la Diapason d’Or (Franţa) şi German Recording Critic’s Prize. În 2012 a primit Premiul Echo Klassik.  În 2012, Ion Marin a lansat proiectul Cantus Mundi, un cor pentru copii. În doi ani şi jumătate, proiectul a atras deja peste 1600 de copii care cântă sub îndrumarea unor dirijori. Transformat acum în program naţional, Cantus Mundi poate ajunge în şcolile şi grădiniţele interesate.

„Nu, «comenzi» nu e un cuvânt bun, Ion Marin nu comandă, ci invită, impulsionează, injectează orchestra cu îndemnul la perfecţiune. Nu comandă, dar e… commanding, care, în context, îmi sună chiar mai bine decât «e suveran». Pasărea de foc a avut relief, culoare, flăcări sub ea. Definiţie. Noi transmitem Festivalul integral în High Definition. Tot aşa s-a auzit şi Pasărea de foc. Se spune că a prinde Pasărea de Foc este şi blestem, şi binecuvântare. Nu ştiu ce i-o fi şoptit Ion Marin la ureche, dar, nu numai că a prins-o, ci a subjugat-o total, i-a luat aripile şi a aprins noaptea”, adaugă Marius Constantinescu.

***

Despre Interviurile Festivalului Enescu:

Valentina Băinţan, Claudia Spătărescu, Claudia Robu şi Marius Constantinescu încep o nouă serie de interviuri esenţiale cu cei mai importanţi muzicieni invitaţi ai ediţiei 2015 a Festivalului Internaţional George Enescu. Dirijori, instrumentişti, solisti vocali, de la Ion Marin la Vasily Petrenko, de la Anja Harteros la Elisabeth Leonskaya, de la Kristjan Jarvi la Valentina Naforniţă, în fiecare joi, de la 23:30, vin la întâlnirea cu telespectatorii TVR 2, TVR HD si TVR+.

4:45 Documentar 360°GEO (R)

* Insulele Capului Verde: broscuţele salvate de câini (Cap-Vert, les chiens au secours des tortues, Franţa-Germania, 2019)

*Pentru ţestoasele marine, plajele insulelor Capului Verde reprezintă unele dintre cele mai importante locuri din lume pentru depunerea ouălor. Din păcate, multe ţestoase femelă cad victime braconajului când se întorc pe ţărm.

De peste 3 ani, drone cu infraroşu survolează noaptea plajele pline de cuiburi. Metoda, dezvoltată de o echipă a Turtle Foundation, a redus considerabil actele de braconaj, dar nu a dus la arestarea autorilor. Aşa că doi câini labrador, Kelo şi Karetta , au fost dresaţi special în Elveţia pentru a pune capăt acestei practici barbare, prin luarea urmei braconierilor.

(Reluare)

5:45 Istorii de bun gust (R)

(Reluare)
 
„Duelul pianelor”, cu Adrian Enache, Ovi şi Ilinca Băcilă, din nou la TVR 2!

Din această primăvară, Adrian Enache ne aşteaptă din nou la „Duelul pianelor”, o „şuetă unde toată lumea cântă, râde, improvizează, şicanează în ...

„Parlez-vous francophonie?” de Ziua Internațională a Francofoniei

Deși Bucureștiul a rămas „Micul Paris” doar în poveștile din altă epocă, iar franceza nu prea se mai aude pe stradă sau în familie, ne simțim în ...

Sărbătoarea diversității culturale: „E vremea Carnavalului! Lunea Curată – Kathara Deftera” | VIDEO

Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”, în colaborare cu Uniunea Elenă din România, a organizat în luna martie 2025, ediția a XV-a a ...

 

#tvr2