loader
Foto

Experienṭa artei: Cine pe cine influențează?

“Artisticul se amestecă în cotidian cu industrialul, delimitarea lor fiind adeseori foarte greu de făcut”. Un comentariu de Bogdan Ghițulescu.

 

Sănătate cu de toate

Distribuţia culturii prin media, mai ales prin televiziune, este un reflex al vieţii sociale. Ce se distribuie şi ce nu se distribuie survine dintr-o necesitate a pieţei, din nivelul cultural al societăţii, care poate sau nu să absoarbă cultura.

Educaţia artistică este subordonată unei cunoaşteri care poate fi scrisă, directă sau audiovizuală, cea din urmă având în ultimul timp o pondere tot mai mare. De aceea putem spune că descoperirea artei începe ,,printr-o experienţă“.

Artisticul se amestecă în cotidian cu industrialul, delimitarea lor fiind adeseori foarte greu de făcut.

Să luăm ca exemplu designul unui automobile, care este rodul unei îndelungi cercetări sociologice, tehnice, economice şi artistice. Trebuie aflat pentru cine se fabrică, pentru a şti cum să creezi silueta unui mijloc de transport care trebuie să intre în conştiinţa consumatorului. Acestuia, în final, îi place sau nu, de alegerea sa depinzând existenţa unui concern.

Arta are nevoie la rândul ei de cumpărători. În impactul cu piaţa, teatrul de televiziune se situează pe un loc perdant, “datorită” atât unei concurențe acerbe, cât şi unor greşeli de abordare, care l-au redus la nivelul de preluare a unui spectacol din sală.

Întrecut acum de telenovelă, teleplay, serialul de televiziune şi multe alte formate, teatrul ne apare ca un nobil scăpătat, care se plimbă fără adresă printre alte programe îmbrăcate sclipitor.

Influenţa mass-mediei şi în primul rând a televiziunii asupra culturii este foarte mare, iar aspectul formativ-cultural al societăţii este uriaş. Dacă educaţia noastră include şi imaginea de pe micul ecran, asta nu înseamnă că nu putem avea criterii estetice ce ne pot călăuzi prin varietatea de curente, orientări şi expresii ale audiovizualului ce ne înconjoară, ne marchează şi ne modifică existenţa zilnică.

Bogdan Ghițulescu

Realizator Sănătate cu de toate – duminică, ora 12.30, TVR2

21:00 Istorii de bun gust

Sezon Nou

Realizator: Camelia Moise

Producător: Larisa Avram

22:00 Educatia la putere

Sezon Nou

* Emisiunea „Educatia la putere” revine în cel de-al doilea sezon cu editii în premieră, de luni până joi, la TVR 2 șsi online pe TVR+. De la ora 22.00 (fiecare editie putând fi urmărită în reluare a doua zi, cu începere de la ora 16:00), realizatoarea Monica Ghiurco șsi echipa ei vă invită să urmăriti analize șsi dezbateri având ca subiect educatia, în multiplele ei forme. Vor fi abordate cele mai importante probleme ale sistemului românesc de învătământ șsi, implicit, ale societătii, cu oameni dedicati scolii si educatiei, profesori, părinti si elevi. Din noul sezon, dezbaterile șsi interviurile din cadrul emisiunii „Educatia la putere” vor alcătui o platformă interactivă pentru toti cei implicati, direct sau indirect, în procesul de educatie: profesori, elevi, familie, societate civilă șsi autorităti.

Realizator si moderator: Monica Ghiurco

Producător: Aimée D'Albon

Regizor artistic: Vitalie Lupascu

Jurnalisti: Antoanela De Cecco si Monica Colceriu.

 
CLEJANI, la „Istorii de bun gust”: de la sârbul preabogat, care a făcut prima școală de meserii din Principatele Române, până la „Taraful Haiducilor”

Camelia Moise ne invită joi, 18 aprilie, de la ora 21:00 la Clejani, în județul Giurgiu, într-o ediție cu istorii și umor, dar și amintiri ...

Natură și aventură: La pescuit din caiac pe lac de munte| VIDEO

Duminică, 14 aprilie, de la ora 10.30, Dan Păvăloiu v-a dat întâlnire la pescuit pe lac de munte.  

Folclor vs. music-hall, la „Drag de România mea!”

Duminică, 21 aprilie, de la ora 15.00 la TVR 2 vă oferim în dar o ediție savuroasă „Drag de România mea!”, cu genuri variate, de la folclor, până ...

 

#tvr2