loader

Experienṭa artei: Cine pe cine influențează?

“Artisticul se amestecă în cotidian cu industrialul, delimitarea lor fiind adeseori foarte greu de făcut”. Un comentariu de Bogdan Ghițulescu.

 

Sănătate cu de toate

Distribuţia culturii prin media, mai ales prin televiziune, este un reflex al vieţii sociale. Ce se distribuie şi ce nu se distribuie survine dintr-o necesitate a pieţei, din nivelul cultural al societăţii, care poate sau nu să absoarbă cultura.

Educaţia artistică este subordonată unei cunoaşteri care poate fi scrisă, directă sau audiovizuală, cea din urmă având în ultimul timp o pondere tot mai mare. De aceea putem spune că descoperirea artei începe ,,printr-o experienţă“.

Artisticul se amestecă în cotidian cu industrialul, delimitarea lor fiind adeseori foarte greu de făcut.

Să luăm ca exemplu designul unui automobile, care este rodul unei îndelungi cercetări sociologice, tehnice, economice şi artistice. Trebuie aflat pentru cine se fabrică, pentru a şti cum să creezi silueta unui mijloc de transport care trebuie să intre în conştiinţa consumatorului. Acestuia, în final, îi place sau nu, de alegerea sa depinzând existenţa unui concern.

Arta are nevoie la rândul ei de cumpărători. În impactul cu piaţa, teatrul de televiziune se situează pe un loc perdant, “datorită” atât unei concurențe acerbe, cât şi unor greşeli de abordare, care l-au redus la nivelul de preluare a unui spectacol din sală.

Întrecut acum de telenovelă, teleplay, serialul de televiziune şi multe alte formate, teatrul ne apare ca un nobil scăpătat, care se plimbă fără adresă printre alte programe îmbrăcate sclipitor.

Influenţa mass-mediei şi în primul rând a televiziunii asupra culturii este foarte mare, iar aspectul formativ-cultural al societăţii este uriaş. Dacă educaţia noastră include şi imaginea de pe micul ecran, asta nu înseamnă că nu putem avea criterii estetice ce ne pot călăuzi prin varietatea de curente, orientări şi expresii ale audiovizualului ce ne înconjoară, ne marchează şi ne modifică existenţa zilnică.

Bogdan Ghițulescu

Realizator Sănătate cu de toate – duminică, ora 12.30, TVR2

4:25 Reţeaua de idoli

Producător: Irina Păcurariu

(Reluare)

5:15 Puternici, impreuna

*Emisiunea PUTERNICI, IMPREUNA este un program care aduce fata in fata o familie din randul oamenilor simpli (sau un reprezentant al familiei, de la caz la caz ) si o vedeta, o personalitate din lumea artistica, sportiva sau politica. Acestia isi expun in fata telespectatorilor problemele lor, probleme cu care se confrunta orice om indiferent de clasa sociala, pregatire profesionala sau sex. Emisiunea PUTERNICI, IMPREUNA poate deveni una dintre optiunile preferate ale telespectatorilor TVR2, care se regăsesc in tematica sa, dar si un bun prilej de a întâlni vedetele lor preferate cu problemele lor ascunse.Emisiunea, zilnica, de luni pana joi, va pune in discutie si va cauta solutii pentru aspecte ale vietii de familie ale românilor de rând, începand cu relatia in cuplu, cresterea și educarea copiilor, alegerea partenerului de viată, gestionarea situatiilor delicate in cuplu, etc.

Producator Liana Daman

(Reluare)
 

"Cap Compas": Metereze egeene

publicat: marţi, 09 decembrie 2025

O călătorie spirituală în partea de nord a golfului Thermaikos - de la Sfânta Parascheva din Valea Tembi la mănăstirile de pe Muntele Olimp, de ...

„Tu votezi România!”: Programe speciale la Televiziunea Română în ziua alegerilor parțiale

Telespectatorii TVR vor afla rezultatul exit poll-ului realizat de CURS-Avangarde, prezentat la ora 21:00, pe TVR 1 și TVR INFO, imediat după ...

Mihăiţă poate umbla. Să-i oferim fiecare câte un pas! Povestea lui, la „Simplu şi rural”, pe TVR 2

De Moş Nicolae, Ana Maria Andrei şi Gabriela Voinea ne propun să fim parte din visul unui copil aflat la mâna destinului. Îl cunoaştem vineri, pe ...

 

#tvr2