Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES
Cinematografia portugheză, celebrată de TVR 2 la „Filmul de artă”
Luni, 16 Martie 2015
Luni, 16 martie, după miezul nopţii (00:30), v-am aşteptat la „Excentricităţile unei blonde” (Singularidades de uma Rapariga Loura), drama din 2009 care a câştigat Globul de Aur pentru cea mai bună actriţă.
Filmul de arta

Un vechi proverb din Galicia îndeamnă: „spune-i unui străin într-o cârciumă tot ce nu ai vrea să-i zici soţiei sau celui mai bun prieten”. Asta alege să facă şi protagonistul acestui film. Într-un tren care pleacă din Lisabona spre Algrave, tânărul contabil Macario ia loc lângă o doamnă între două vârste şi începe să-i relateze povestea obsesiei lui tragice pentru o superbă necunoscută pe care o întrezărea la fereastra unui apartament. Ţinând morţiş s-o cucerească, Macario e-n stare să treacă peste orice obstacol, dar va descoperi în cele din urmă de ce frumoasa tânără nu va putea fi niciodată a lui.

Filmul este considerat un omagiu scriitorului Eça de Queiróz şi cinematografiei de artă. „Filmul, deşi este plasat în prezent, aduce un sentiment de atemporalitate, iar Lisabona pare a fi atât bătrână, cât şi contemporană. (...) Miezul poveştii este, în esenţă, o parabolă despre visele romantice, iar titlul aduce a comedie shakesperiană”, scria The New York Times.

Manoel de Oliveira, realizatorul filmului, este considerat o legendă a cinematografiei europene, fiind unul dintre cei mai în vârstă regizori din lume (la vârsta de 106 ani, încă este activ pe scena cinematografică). De-a lungul carierei sale a lansat filme ca „Gebo And The Shadow”, „The Strange Case of Angelica” sau „The Old Man of Belem”

Actriţa principală din film, Catarina Wallenstein, a câştigat Globul de Aur pentru interpretarea sa din „Excentricităţile unei blonde”.

De altfel, filmul de luni, 16 martie, a fost precedat de o intervenție a criticului și profesorului de film Laurențiu Damian. El consideră că „filmul de artă şi de autor este acel cinema de elită, încărcat de sens şi semnificaţii în care valoarea conceptului dramaturgic se îmbină cu poetica marilor autori de film. Un cinema pe care îl gândeşti, un cinema cu secvenţe care te obsedează multă vreme, un cinema în care recunoşti autori de geniu: Michelangelo Antonioni, Federico Fellini, Akira Kurosawa, Kim Ki Duk, Lars von Trier, Hou Hsiao Hsien, Ingmar Bergman, Andrei Tarkovski, Orson Welles, Margarethe von Trotta”.