Două dintre cele mai strălucite minţi din domeniul IA şi educaţie la nivel mondial sunt primii invitaţi ai emisiunii prezentate de Anca Mazilu. O emisiune dedicată educaţiei şi învăţământului, într-o eră în care avem nevoie, poate mai mult ca oricând, de capacitate de filtrare a informaţiei şi luciditate în gândire. „Forţa ideilor” se vede din 29 noiembrie, în fiecare vineri, de la ora 17.00, la TVR 2.
Evenimentul „Dare to Learn” („Îndrăzneşte să înveţi”) a reunit la București câţiva dintre cei mai mari specialişti din domeniul educației și tehnologiei. De aici începe călătoria celei mai recente producţii de la TVR 2, o emisiune dedicată educatorilor şi părinţilor interesaţi de viitorul propriilor copii, dar şi celor care vor să înţeleagă cum inteligenţa artificială şi noile tehnologii vor schimba sistemele de învăţământ şi piaţa muncii. „Forţa ideilor”, cu Anca Mazilu, se difuzează din 29 noiembrie, în fiecare vineri, de la ora 17.00.
„În prima ediţie, urmărim doi invitaţi de excepţie, care dau ora exactă în tehnici de studiu, la nivel planetar. Care este mesajul lor? Că şcoala viitorului va fi fără teme pentru acasă, fără toceală, dar cu multă inteligență artificială. Trebuie să recunoaştem că sună tare bine, chiar dacă suntem mai sceptici faţă de noile metode de predare şi învăţare”, spune Anca Mazilu. Înainte să ne lăsăm copleşiţi de nostalgia gândului „nu se mai face şcoala ca pe vremuri...”, invitaţia lansată de emisiunea „Forţa ideilor” este să fim curioşi şi să ascultăm ce are de spus un om cu... multă şcoală, dar şi cu viziune, unul dintre „creierele” din spatele ChatGPT, Zack Kass, într-un interviu realizat de jurnalistul TVR Codruţ Pînzaru.
Zack Kass, unul dintre „creierele” din spatele ChatGPT, invitat la „Forţa ideilor”, la TVR 2
Zack Kass reprezintă una dintre cele mai strălucite minți din domeniul inteligenței artificiale din prezent, cu o experiență de 14 ani în domeniul evoluției tehnologice. Zack Kass este şi fost șef al departamentului Go to Market din cadrul companiei OpenAI. Este una dintre vocile cele mai autorizate de pe planetă să vorbească despre potențialul inteligenței artificiale în revoluționarea sistemelor de educaţie. Tot el afirmă că temerile noastre în ceea ce privește revoluția tehnologică sunt justificate, în condiţiile în care lumea tehnologică se transformă cu o viteză greu de imaginat și de stăpânit. Zack Kass promovează inteligența artificială ca un instrument care poate îmbunătăți semnificativ accesul liber și nelimitat la cunoștințe.
În ceea ce privește tehnologia în școli, expertul are un singur sfat adresat atât profesorilor, cât şi elevilor: „Învățați cum să învățați!”
Şi tot Zack Kass mai spune: „Deși suntem bombardați de multe informații negative, care pot avea un impact uriaș asupra minții noastre, lumea este, astăzi, în mod evident, mai bună decât a fost vreodată. Hai să ne amintim asta, ori de câte ori ne dăm seama cât de mult ne plângem... nejustificat! Este esențial ca, într-o lume în care totul se schimbă, să fim permanent dispuşi să ne adaptăm. Iar, în viitorul foarte apropiat, ceea ce ne va diferenția nu sunt cunoștințele acumulate, ci ceea ce facem ca să ne simțim unii pe alții. Cum trăim ne va diferenția, atât ca indivizi, cât și la nivel de societate. Dezvoltarea relaţională merge de braţ cu expansiunea tehnologiei!”
„Cea mai mare problemă în educație este curajul!”- John Hattie, cercetător în educație, în exclusivitate pentru Televiziunea Română, la „Forţa ideilor”
„Cea mai mare problemă în educație este curajul!” – este una dintre ideile unui alt vizionar prezent pe scena evenimentului „Dare to Learn”. John Hattie, profesor emerit și director al Institutului de Cercetare în Educație al Universității din Melbourne, Australia, afirmă că, în educație, în orice școală din lume, sunt importante conectarea ideilor, argumentarea şi învățarea inteligentă. Ce este învăţarea vizibilă şi cât de vizionar poate gândi un profesor în vârstă de 74 de ani aflăm din interviul acordat Ancăi Mazilu pentru „Forţa ideilor”, tot vineri, de la 17.00, la TVR 2.
John Hattie este cercetător în educație, specialist în Visible Learning (Învăţare vizibilă), o abordare educațională axată pe identificarea și maximizarea factorilor care influențează pozitiv învățarea. Adică, focusarea pe progres, nu pe greşeli. John Hattie are în spate peste 20 de ani de studii, implicând milioane de studenți care au beneficiat de metoda sa revoluţionară, blândă şi eficientă.
Latura umană a profesorilor reprezintă un aspect important al învăţării, în opinia lui John Hattie. Dascălii care știu să structureze informația, să o prezinte elevilor, să o facă relevantă în pregătirea pentru viaţă, dar, în acelaşi timp, vor utiliza inteligenţa artificială ca pe un asistent isteţ, vor fi super-eroii viitorului.
„Pe scurt, inteligenţa artificială şi tehnologia merg mână în mână cu educaţia din şcoli. Ce se va schimba în învăţământul viitorului? Vom trăi şi vom vedea. Ce trebuie să reţinem, însă, indiferent când sau dacă am încheiat legătura cu şcoala: cei mai buni oameni nu sunt cei care știu tot, ci cei care gândesc cel mai interesant. Așadar, într-o lume în care poţi să alegi să fii orice, alege să fii gânditor, nu atotştiutor!”, mai explică Anca Mazilu, invitându-ne la prima ediţie „Forţa ideilor”, vineri, 29 noiembrie, la TVR 2.
Emisiunea este realizată de jurnaliştii Anca Mazilu şi Codruţ Pînzaru, sub coordonarea producătoarei Mihaela Crăciun.
foto: „Forţa ideilor”, TVR 2