Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES
Casa de Producție TVR vă propune o aducere aminte Florian Pittiș
Joi, 28 Septembrie 2017
În perioada 30 septembrie - 2 octombrie, Casa de Producţie TVR vă invită să urmăriţi "Portretul Florian Pittiș", precum şi spectacolul „Nu sunt turnul Eiffel”.
Eiffel Pittis
Alte legături
Teatru TV

Pe 4 octombrie, l-am fi aniversat pe Moțu Pittiș, omul care a dat noi înțelesuri teatrului, poeziei, muzicii, emisiunilor de radio.

Experimentul, vizual sau narativ, a fost întotdeauna pe placul lui Pittiș, un om cu două mari pasiuni – teatrul și muzica, care se întâlneau prin cuvânt, în spectacolele sale de poezie.

Cornel Todea, regizor al filmului "Adio, dragă Nela", prieten bun cu Moţu Pittiș, şi-l amintea ca pe "un rebel pentru cauza poeziei vieţii. Un rebel care a iubit viaţa prin ce a gândit, prin ce a făptuit, prin ce a dăruit... O energie contagioasă, pe care o risipea fără grija de a păstra rezerve pentru ziua de mâine, o bucurie de a trăi pentru bucuria celorlalţi. Aşa l-am cunoscut, în 1969, când a acceptat propunerea făcută de mine în calitate de regizor, ca, asociat cu Monica Ghiuţă, să pornim împreună la realizarea unuia dintre primele tele-play-uri ale televiziunii naţionale. Spectacolul-film tv, pornit de la piesa cu acelaşi nume a Ecaterinei Oproiu, se chema "Nu sunt Turnul Eiffel". O aventură pe gustul lui. Porneam cu exuberantă inconştienţă să fabricăm un produs care avea, graţie, prin excelenţă, atmosferei pe care Moţu Pittiş o crea în timpul lucrului, să câştige o bătălie cu produse ale unor televiziuni de renume".

(w640) Eiffel Pit

Despre Moțu Pittiș ne-a povestit, într-un interviu exclusiv, și Mariana Mihuț, actrița care i-a dat replica în sute de spectacole, dintre care cele mai cunoscute sunt: „Valentin și Valentina”, ”Furtuna”, ”Lungul drum al zilei către noapte”.

În ce piese ați jucat alături de Moțu Pittiș?

Mariana Mihuț: „Mincinosul”, „A douăsprezecea noapte”, regie colectivă; „Valentin și Valentina”; „Lungul drum al zilei către noapte”; „Bună seara, domnule Wilde”, musical la Teatrul Nottara, făcut de Alexandru Bocăneț, „Poezia muzicii tinere”, „Cum se numeau cei patru Beatles-i”, regie și traducere Moțu. La televiziune „Nebunia lui Pantalone”, făcut de Tatos; imens de mult. Nici nu știu dacă sunt toate. A tradus multe piese, unele și pentru mine, vreo două-trei.

Cum l-ați cunoscut?

Mariana Mihuț: Ne-am cunoscut în timpul studenției. Era coleg cu Andrei Șerban. A intrat cu un an mai târziu la facultate. După aceea ne-am întâlnit la televiziune. Colabora cu televiziunea. Și eu colaboram. De studentă aveam o emisiune săptămânală permanentă, și în cadrul acelei emisiuni care se chema „Joia Tineretului”, și pe care o prezentam cu Valentin Plătăreanu, am cunoscut foarte mulți tineri poeți, Blandiana, Păunescu, Marin Sorescu, care tocmai debutase. Moțu și colegii lui veneau să recite. Făceam teatru, pe viu, în studioul din strada în Moliere. În hambarul acela imens făceam de toate, și teatru, și dans. Atunci l-am cunoscut. Am jucat împreună în tot soiul de scenete, studenți fiind.

Cum era ca partener de scenă?

Mariana Mihuț: A fost unul dintre partenerii mei de scenă preferați pentru că era la fel de pasionat și de nebun ca mine. Dacă nu chiar mai tare. Foarte concentrat, foarte profesionist, perfecționist. Și era o bucurie să joci cu el. Era o foarte, foarte mare bucurie pentru că în același timp era și spontan. Și gusta o glumă bună în timpul unui spectacol, și gusta faptul că te adaptai la situația creată. Am jucat în atâtea turnee și condițiile erau mereu altele și am avut atâtea sute și sute de spectacole împreună încât deja cred că ne simțeam foarte bine pe scenă. Ne simțeam unul pe celălalt pe scenă. Era un partener minunat.

Am impresia că pentru el teatrul era viața.

Mariana Mihuț: Da, și muzica. Dar în prima parte a vieții lui, el era total dedicat teatrului. În anul în care nu a intrat la institut, el a stat la electrică și a lucrat la lumini, de dimineața până noaptea și de noaptea până dimineața. Cunoștea teatrul cu adevărat. Teatrul Bulandra. Era îndrăgostit de Teatrul Bulandra și era total delicat acestui teatru. După aceea lucrurile s-au mai schimbat. Cu vremea, cu vremurile.  Muzica a avut la un moment dat același regim ca și teatrul și după aceea muzica a fost pe primul plan. Dar păcat, pentru că teatrul a pierdut un actor foarte mare.

Cum a influențat muzica lui o generație?

Mariana Mihuț: La început chiar mă speriam pentru că aveam turnee prin țară și veneau grupuri de tineri să îl aștepte înainte și după spectacol.  Uneori, aveau mutre mai ciudate și mie mi-era frică, îi spuneam „Moțu, nu te duce pentru că ai să mănânci bătaie.” Discutau despre muzică. El făcea rost, nu știu cum, de ultimele noutăți. Și el era la curent cu absolut tot ce se întâmpla în lume în materie de muzică rock, mai ales. Asta îi atrăgea pe tineri, faptul că avea noutăți. După aceea a făcut spectacolele acelea extraordinare, muzică și poezie. Erau neîncăpătoare sălile de la Grădina Icoanei când avea Moțu spectacol , unde avea tot soiul de invitați – poeți, muzicieni, actori care recitau lângă el, recita și el și apoi le punea muzică bună.

PMT (Poezia Muzicii Tinere) era într-un fel, coincidea cu o formă de manifestare hippie. Ce a însemnat ca gen de muzică, ce alegea?

Mariana Mihuț: Alegea de toate, dar de cea mai bună calitate. Augustin Doinaș. Sorescu… Cred că prin serile acestea dedicate tineretului, i-a ajutat foarte mult. Cred că ar fi bine să se găsească și tinerii din ziua de azi un Moțu Pittiș care să le ofere asemenea lecții de cultură, de poezie, de literatură și de muzică bună. De aceea îi și simțim lipsa.

Era un actor total?

Mariana Mihuț: Da. Moțu dansa extraordinar, recita, mima. El a jucat în „Lungul drum al zilei către noapte” un rol absolut remarcabil (Edmund – Lungul drum al zilei către noapte, de Eugene O’Neill, regia Liviu Ciulei, 1976). Era formidabil de profund și de tragic, pentru că așa era rolul. Era și Ariel (Ariel – Furtuna, de William Shakespeare, regia Liviu Ciulei, 1978), era și un dansator extraordinar în „Bună seara, domnule Wilde”, spectacolul pe care l-am făcut noi în premieră mondială, la Teatrul Nottara, în regia lui Bocăneț. Am atâtea amintiri din atâtea sute și sute, poate chiar mii de spectacole pe care le-am jucat împreună.

Avea vreun  ritual înainte de a intra în scenă?

Mariana Mihuț: Da. Poate se ruga, dar era un lucru foarte intim. Așa cum fiecare dintre noi are momentul lui de intimitate înainte de a intra în scenă și nu o faci cu altcineva de față, ești numai tu și cu Dumnezeu. Cred că făcea lucrul acesta. Dar își făcea și exerciții de dicție, exerciții de suflu. Atunci când jucam „Furtuna”, și juca Ariel, știu foarte bine că se pregătea două zile. Nu mânca anumite lucruri și avea un soi de, realmente, de înălțare. În momentul în care intra în scenă, ni se părea nouă, și eu cred că și era, ușor nepământean. Se concentra foarte bine. Avea această calitate de a fi un … spirit, până la urmă. Era o bucurie să te uiți la el. De altfel, Irina Petrescu spunea, după ce Moțu ne-a părăsit, că el este Ariel-ul Teatrului Bulandra. Era un om care era foarte, foarte iubit. Tinerii îl adorau. Nu știu dacă și colegii în aceeași măsură, dar admirația și respectul pentru seriozitatea și profesionalismul lui au rămas în unii dintre noi, care am jucat cu el.

Ce rol ați avut în PMT?

Mariana Mihuț: Eram invitată printre alții să recit poezie. Moțu era moderatorul și la un moment dat, când simțea el, punea muzică, recitam. Spectacolele nu semănau unul cu celălalt, erau nepregătite. Erai pe scenă, spectatorii, copiii, tinerii, erau de jur împrejur. Se stabilea o comunicare.

Era o formă de frondă?

Mariana Mihuț: Nu neapărat și nu întotdeauna. Era bucuria de a împărtăși împreună frumosul. Erau și momente de frondă. Aveam pe ce ne supăra. Aveam pentru ce protesta. Dar nu era numai aceasta, era peste.

Iubea foarte mult oamenii talentați. Era atât de fericit când descoperea un talent. De exemplu era absolut fascinat de Emilia Popescu. Atunci debuta. Au jucat împreună în „Câinele grădinarului”, cred. Spunea: „S-a născut o stea, este absolut formidabilă.” Și era fericit când întâlnea talente.

Când îi simțiți cel mai tare lipsa?

Mariana Mihuț: La repetiții. Nu întâlnești întotdeauna un partener atât de receptiv și deschis cum era Moțu. Dar aceasta este o foarte mică parte din cât am putea spune. Îi făcea mare plăcere să împărtășească celorlalți din noutățile pe care le aflase. Am fost în 79 în turneu în America și Rod Stewart tocmai lansase un disc  și avea concert. Biletele erau foarte scumpe, erau diurna pe câteva zile. Nu s-au găsit prea mulți amatori să meargă cu el la concert., dar eu am vrut să-l văd pe Rod Stewart și am fost împreună cu Moțu, în 79, la concert la Rod Stewart. Și într-adevăr m-a marcat pe viață pentru că a fost un eveniment în care am fost mai vie ca niciodată. O amintire de la Moțu. Era un om foarte bun. Un prieten bun și un om care făcea bine celor din jur. Îmi amintesc un turneu foarte lung cu „Valentin și Valentina”, prin Moldova . Mama lui din spectacol, actrița Gina Petrini, care trecea printr-un moment mai greu, și suferea și s-a gândit Moțu cum să o înveselim nițel, era tare tristă și nefericită. Într-o librărie, dintr-unul din orașele străbătute, am găsit niște broaște de tinichea, cu arc și care aveau smoală într-un punct, cu o clapă. Noi am cumpărat toate broaștele din librărie și le-am făcut să sară prin autobuz și i-am smuls un zâmbet Ginei Petrini, și tuturor de altfel. Era plăcut să trăiești lângă el în turnee, în repetiții, în spectacole. De multe ori ne și certam după, mai ales după „Cum se numeau cei patru Beatles-i” unde el era și traducător, și regizor, și interpret. Tot căuta perfecțiunea și eu nu mai înțelegeam  ce vrea de la mine. Până la urmă ne împăcam.

Moțu este parte din istoria noastră socială, cumva.

Mariana Mihuț: A fost un om al Renașterii printre noi, o foarte scurtă bucată de timp. Era viu, și adevărat, și de aceea îmi e atât de dor. Atunci când mi-e dor de prieteni, mi-e dor de Moțu. Este unul dintre oamenii care m-au marcat și cu cât trece timpul, cu atât îmi dau seama mai mult de lucrul acesta. Și mulțumesc că vorbiți despre el.

(A consemnat, din partea Casei de producție TVR, Ada-Maria Ichim)

Mai multe despre acest „om al Renașterii” care a trăit în timpurile moderne – Moțu Pittiș, puteți descoperi în documentarul Danielei Ciolan, un micro portret incluzând imagini spectaculoase din Arhiva TVR, precum și interviuri cu cei care l-au cunoscut, cei care i-au fost apropiați: regizori, actori, muzicieni, cantautori, realizatori de televiziune şi radio: Mircea Neacşa, Andrei Dorobanţu, Ducu Bertzi, Mircea Baniciu, Nicu Alifantis, Alexandru Darie, Mircea Diaconu.

Portretul Florian Pittiș este programat chiar înaintea spectacolului „Nu sunt turnul Eiffel”

(w235) PittisNU SUNT TURNUL EIFFEL

„Nu sunt Turnul Eiffel”, de Ecaterina Oproiu, în regia lui Cornel Todea și Boris Ciobanu.

În distribuție: Monica Ghiuță, Florian Pittiș.

Scenografia: Doina Levința

PORTRET FLORIAN PITTIȘ

Operatori: Mihai Buzura, Cristi Glodeală

Editor imagine: Rodica Rădulescu

Producător : Cătălin Mireuță

Realizator: Daniela Ciolan

***

Program de difuzare pentru portret și spectacol:

TVR MOLDOVA:  sâmbătă, 30 septembrie, 16.00

TVR Internațional:  sâmbătă, 30 septembrie, ora 18.00 - ora României

TVR 3: duminică, 1 octombrie, ora 20.00

TVR 2: luni, 2 octombrie, ora 21.10

***

Teatrul Național de Televiziune este un proiect Casa de Producție TVR, difuzat pe canalele TVR și online pe TVR+.

Producător coordonator: DEMETER András István

  • 02:00
    Onoare şi respect
    Film * Onoare şi respect (L’ONORE E IL RISPETTO-Italia, 2006-2009) Sezonul 2, Partea a patra Regia: Salvatore Samperi, Luigi Parisi, Alessio Inturri Cu: Gabriel Garko, Serena Autieri, Giuseppe Zeno, Eric Roberts, Giancarlo Giannini, Virna Lisi *Dramă. Redactor: Anca Radu
  • 03:45
    Duşmanul fiului meu
    Film * Duşmanul fiului meu (DOMESTIC DISTURBANCE-SUA, 2001) Regia: Harold Becker Cu: John Travolta, Nick Loren, Teri Polo Thriller. Redactor: Corina Feleagă
  • 05:11
    Ferma
    * Nu mai aveti loc la oraş? Încercaţi la ţară! Emisiune pentru actuali şi viitori tineri fermieri Redactor Sergiu Marinescu Emisiune de: Eugen Daniel Iancu si Viorel Popescu
  • 06:00
    Imnul României
  • 06:05
    Poate nu ştiai
    Realizator Călin Petrescu
  • 06:15
    Teleshopping
  • 07:00
    Documentar 360°-GEO
    * Insulele Azore-Paradis al cercetătorilor (AÇORES-LE BUSINESS AVEC LES BALEINES, Franţa-Germania, 2013) Realizator: Christiane Von Schwindt
  • 08:00
    D’ale lu’ Mitică
    Prezintă Mitică Popescu Reporter Marian Marin Producător Liliana Vlad.
  • 09:00
    Preţul trădării
    Serial* Preţul trădării (HWAJUNG/SPLENDID POLITICS-Coreea de Sud, 2015) Episodul 17 Regia: Kim Sang-ho, Choi Jung-kyu Cu: Lee Yeon-hee, Cha Seung-won, Seo Kang-joon *Dramă istorică. Redactor Mirela Străinu
  • 10:10
    Femei de 10, bărbați de 10
    Prezentatori: Marina Almășan și Mircea Radu Producător Marina Almășan Coproducție TVR-SC CONTERA MEDIA SRL
  • 11:00
    Pescar hoinar
    Prezintă: Eugen Roibu, Victor Ţăruş şi Ştefan Stoica Redifuzare Ce v-ar plăcea mai mult… să pescuiţi sau să mâncaţi peşte?! Indiferent ce alegeţi, noi vă prezentăm şi cum se prinde, şi cum se prepară peştele, folosind reţete de cherhana. Producător Ligia Baboş
  • 11:30
    Teleshopping
  • 11:50
    Documentar 360°-GEO
    * Caii Sălbatici din Delta Dunării (DANUBE BLEU ET CHEVAUX SAUVAGES, Franţa-Germania, 2010) Realizator: Dan Curean În delta Dunării, un crescător încearcă să salveze caii sălbatici socotiţi o ameninţare pentru ecosisteme. Despre partea românească a deltei Dunării se spune că este unul dintre ultimele paradisuri ale naturii. De pildă, aici îşi are adăpostul cea mai mare colonie de pelicani din Europa. În cursul ultimilor 25 de ani, aceste zone s-au populat cu cai sălbăticiţi. Ecologiştii au pornit o campanie împotriva creşterii necontrolate a efectivului cailor, fiindcă ameninţă echilibrul natural al deltei. Redactor: Maria Barandiaran
  • 12:50
    Centenar-5 minute de istorie
    cu prof.dr. Adrian Cioroianu Realizator: Irina Ifrimache Preluare TVRi
  • 13:00
    Telejurnal TVR2
    * Sport *Meteo Transmisiune directă Translator mimico-gestual Lena Dermengiu * ACEST PROGRAM SE ADRESEAZA ŞI PERSOANELOR CU DEFICIENTE DE AUZ
  • 13:40
    Cultura minorităţilor
    .Identităţi (alte minorităţi) Redifuzare SCURTA ISTORIE A TEATRULUI EVREIESC Producator Diana Deleanu Realizator Ilinca Ciobanu
  • 14:05
    Chiriţa în provincie
    Teatru * de Vasile Alecsandri Spectacol cu public preluat de la Teatrul “Vasile Alecsandri” din Iaşi În distribuţie: Tamara Buciuceanu, Puiu Vasiliu, Dionisie Vitcu, Doina Deleanu, Liliana Margineanu, Sergiu Tudose, Valentin Ionescu, Ioan Chelaru. Muzica Alexandru Flechtenmacher Scenografia Laurentiu Dumitrascu Regia TV Eugen Todoran Regia artistică Alexandru Dabija AUDIENTA GENERALA (AG) Teatrul Naţional de Televiziune este un proiect Casa de Producţie TVR, difuzat pe canalele TVR şi online pe www.tvrplus.ro<http:
  • 15:40
    Starea naţiei
    Emisiune de Dragoş Pătraru Prima parte Redactor tv Mihnea Mihăiţă
  • 16:05
    Starea zilei
    Emisiune de Dragoş Pătraru
  • 16:10
    Starea naţiei
    Emisiune de Dragoş Pătraru Partea a doua Redactor tv Mihnea Mihăiţă
  • 16:40
    Femei de 10, bărbați de 10
    * Best of Prezentatori: Marina Almășan și Mircea Radu Tema: Drumul către inima trece prin stomac Invitaţi: Aida Parascan, Mihai Tatulici, Petrișor Tănase, Maria Cârneci Producător Marina Almășan Realizatori :Dana Grigore și Elena Cristescu. Redactori: Laura Demeter, Costin Teodorescu Coproducție TVR-SC CONTERA MEDIA SRL
  • 17:40
    Preţul trădării
    Serial * Preţul trădării (HWAJUNG/SPLENDID POLITICS-Coreea de Sud, 2015) Episodul 18 Regia: Kim Sang-ho, Choi Jung-kyu Cu: Lee Yeon-hee, Cha Seung-won, Seo Kang-joon *Dramă istorică. Redactor Mirela Străinu
  • 18:50
    E vremea ta!
    Prezintă Iulia Zgripcea Redactori:Cristina Spiru, Cătălin Heson, Laurențiu Mandu, Cristina Dănilă, Ioana Constantin, Adrian Bănuţă Producători:Camelia Boştină şi Raluca Brumariu Înregistrat
  • 19:00
    Telejurnal TVR2
    * Sport Transmisiune directă
  • 20:10
    Film istoric românesc-Centenarul Marii Uniri
    * Mihai Viteazul -România, 1971 Partea I Regia: Sergiu Nicolaescu Cu: Amza Pellea, Sergiu Nicolaescu, Olga Tudorache Film istoric, dramă. Realizat sub formă de diptic ("Călugăreni" şi "Unirea"), filmul evocă principalele momente ale domniei lui Mihai Viteazul: negocierea tronului cu Sultanul, la Constantinopol; refuzul de a plăti tribut; încoronarea de la Alba Iulia; bătălia de la Miraslău; trădarea generalului Basta; refugierea la Praga; bătălia de la Goraslău; uciderea domnitorului. O îmbinare de elemente de succes a făcut din "Mihai Viteazul" unul dintre cele mai populare filme româneşti realizate vreodată-scene de luptă la scară grandioasă, intrigi politice, trădări şi drame familiale şi, mai ales, prestaţia unui mare actor, Amza Pellea. Redactor: Gabriela Onea
  • 22:10
    Onoare şi respect
    Film * Onoare şi respect (L’ONORE E IL RISPETTO-Italia, 2006-2009) Sezonul 2, Partea a cincea Regia: Salvatore Samperi, Luigi Parisi, Alessio Inturri Cu: Gabriel Garko, Serena Autieri, Giuseppe Zeno, Eric Roberts, Giancarlo Giannini, Virna Lisi *Dramă. Redactor: Anca Radu
  • 00:10
    Film istoric românesc-Centenarul Marii Uniri
    * Mihai Viteazul -România, 1971 Partea I Regia: Sergiu Nicolaescu Cu: Amza Pellea, Sergiu Nicolaescu, Olga Tudorache Film istoric, dramă. Redactor: Gabriela Onea
  • 02:00
    Onoare şi respect
    Film * Onoare şi respect (L’ONORE E IL RISPETTO-Italia, 2006-2009) Sezonul 2, Partea a cincea Regia: Salvatore Samperi, Luigi Parisi, Alessio Inturri Cu: Gabriel Garko, Serena Autieri, Giuseppe Zeno, Eric Roberts, Giancarlo Giannini, Virna Lisi *Dramă. Redactor: Anca Radu
  • 03:40
    Telejurnal TVR2
    * Sport
  • 04:30
    Memorialul Durerii - o istorie care nu se învaţă la şcoală
    Realizator Lucia Hossu Longin
  • 05:25
    Sănătate cu de toate
    Prezintă Bogdan Ghiţulescu Producător Larisa Avram
  • 05:55
    Imnul României